wybór strony internetowej

Jaką stronę internetową wybrać dla siebie?

Istnieją różne rodzaje stron internetowych i nie każda będzie odpowiednia dla Twoich potrzeb. Tylko dobór odpowiedniego rozwiązania przyniesie korzyści i zwróci koszt inwestycji. W przeciwnym wypadku wydasz tylko niepotrzebnie pieniądze i będziesz mieć stronę www tylko dla samego jej posiadania (co też jest jednym z celów w niektórych przypadkach).

Strona wizytówka

Cel:

  • Informacyjny

Dla kogo:

  • mikro i małe firmy
  • firmy lokalne
  • rzemieślnicy, jednoosobowe usługi
jaką wybrać stronę internetową

Przedstawienie absolutnego minimum informacyjnego – dane firmy, krótki opis działalności, wskazówki dojazdu, dane kontaktowe.

Czy jest odpowiednia dla mnie?

Mała strona www, najczęściej z jedną podstroną – stroną główną, posiadająca minimalną ilość najważniejszych treści w celach informacyjnych. Nawet nazwa wskazuje, że treści jest dosłownie tyle co na wizytówce.

Jej głównym celem jest przekazanie odwiedzającemu informacji o firmie takich jak dane kontaktowe, opis działalności, wskazówki dojazdu, aby mógł skontaktować się z firmą celem uzyskania dodatkowych informacji już poprzez kontakt bezpośredni.

Ten rodzaj strony jest dobry dla jednoosobowych działalności (zwłaszcza lokalnych) opartych szczególnie na usługach np.: hydraulik, mechanik, krawiec, którzy swoich klientów pozyskują głównie wśród lokalnej społeczności lub ich rodzaj działalności jest tak dobrze znany, że do pozyskania klienta wystarczą jedynie dane kontaktowe.

Oczywiście nawet w takich przypadkach polecamy odrobinę bardziej rozbudowane strony. Żyjemy w czasach internetu i w przypadku dwóch podobnych firm, gdzie jedna ma ciekawszą i budzącą większe zaufanie stronę – jest większa szansa, że to właśnie ona pozyska klienta zamiast tej drugiej.

Standardowa strona internetowa (5-6 zakładek)

Cel:

  • biznesowy
  • reklamowy
  • wizerunkowy

Dla kogo:

  • firmy mikro, małe, średnie a nawet duże
  • rzemieślnicy
  • artyści

jaką wybrać stronę internetową

Zastosowanie tego typu strony ma bardzo szeroki zakres i jest jedną z najpopularniejszych form. Stronę można wykorzystać w różnych celach, jednak najczęstszym z nich jest zamiana odwiedzających w kupujących.

Czy jest odpowiednia dla mnie?

Tego rodzaju strony najczęściej posiadają kilka standardowych zakładek: o firmie, oferta, galeria, cennik, kontakt. Bardzo podstawowy i częsty zestaw podstron.

W zasadzie jest to jeden z najczęściej spotykanych typów witryny internetowej. Idealny kompromis pomiędzy ceną a wartością.

Strona o tym rozmiarze nadaje się idealnie do opisu działalności, niewielkiej oferty – najczęściej składającej się z jednego lub kilku produktów/usług. Jeżeli Twoja działalność posiada na przykład kilkadziesiąt różnych typów usług to taka strona z pewnością nie jest dla Ciebie – tutaj celowalibyśmy w coś większego.

Zbyt mała strona może nie budzić zbyt dużego zaufania. Na dużą stronę możemy nie mieć treści. Wszystko zależy od tego co chcemy przekazać odbiorcy.

Zarówno małe jak i duże firmy znajdą zastosowanie dla takiej strony. Należy wziąć pod uwagę, że w obecnych czasach użytkownicy nie czytają witryn od deski do deski. Dlatego elaboraty o firmie czy bardzo długie opisy produktów czy usług są zbędne.

Ten wybór będzie dobry zarówno kiedy chcemy jedynie posiadać stronę internetową dla swojej działalności oraz kiedy chcemy wdrożyć marketing internetowy w swojej firmie. Wówczas warto taką stronę wzbogacić o blog i zbudować strategię marketingu treści.

Rozbudowana strona internetowa (ponad 10 podstron)

Cel:

  • biznesowy
  • wizerunkowy
  • informacyjny
  • korporacyjny
  • sprzedażowy

Dla kogo:

  • małe i duże firmy
  • instytucje
  • organizacje

jaką wybrać stronę internetową

Rozbudowane strony internetowe mają zdecydowanie większy potencjał do zaangażowania użytkownika. Zawierają więcej treści oraz akcji do wykonania. Jest to jednocześnie wada jak i zaleta, ponieważ tą treść należy zaprojektować w taki sposób aby:

  1. Czas spędzony na stronie był przyjemny dla użytkownika
  2. Wszystkie treści powinny być łatwo oraz intuicyjnie dostępne

Czy jest odpowiednia dla mnie?

Wybór tego rozwiązania często jest podyktowany jasnymi potrzebami podzielenia się z użytkownikiem informacjami na temat naszej działalności.

W przypadku firm najczęściej dotyczy to rozbudowanej oferty, informacji dla akcjonariuszy, regulaminów, informacji prawnych czy sekcji tylko dla zalogowanych użytkowników. Instytucje natomiast – takie jak miasta, urzędy – potrzebują strony, na której znajdą się wszelkie informacje dla interesantów – działy, przetargi, informacje dla użytkowników itp.

Wybór rozwiązania systemu CMS jest tutaj dowolny – nawet bardzo duże strony dalej można opierać o istniejące rozwiązania takie jak WordPress – chociaż w tej kategorii autorskie rozwiązania są równie popularne. Wynika to z faktu, że WordPress kiedy chcemy mieć rozbudowane funkcjonalności może kosztem nawet zrównać się z dedykowanym rozwiązaniem.  

Taka wielkość strony dla niektórych firm może być nieodpowiednia, a co za tym idzie – zbyt kosztowna.  Dlatego tak ważny jest brief internetowy przed rozpoczęciem prac nad stroną internetową, aby idealnie dopasować rozwiązanie.

Rozbudowana strona internetowa może na pierwszy rzut oka nie wyglądać w ten sposób, patrząc na jej menu. Jednak ono może być wielopoziomowe. Oznacza to, że np. pod pozycją Usługi będzie podmenu, zawierające kilka a nawet kilkanaście pozycji.

Jeżeli posiadasz dużo treści do podzielenia się z użytkownikiem – ten rodzaj strony internetowej jest dla Ciebie.

Sklep internetowy

Cel:

  • sprzedażowy

Dla kogo:

  • firmy oferujące produkty
  • firmy oferujące usługi
  • firmy szkoleniowe
  • artyści

jaka strona internetowa

Głównym powodem istnienia sklepu internetowego jest sprzedaż. I powinien zostać stworzony w taki sposób, aby konwersja była jak największa. Aby to osiągnąć elementy UI/UX (interfejs i wygląd) muszą zostać zaprojektowane tak, aby zmaksymalizować sprzedaż.

Czy jest odpowiednia dla mnie?

Jeżeli myślisz o sprzedaży w internecie to najprawdopodobniej ta forma jest dla Ciebie. W sklepie internetowym można sprzedawać nie tylko produkty, lecz także usługi czy nawet szkolenia.

Wykorzystanie systemu e-commerce do celów innych niż sprzedaż w zasadzie mija się z celem. Ideą tego produktu jest nakierowanie użytkownika na element naszego asortymentu, następnie nakłonienie go do zakupu, a na końcu przeprowadzenie go przez cały proces sprzedaży, aż do dokonania zapłaty.

Wygląd i funkcjonalność sklepu internetowego cechuje się bardzo charakterystycznym zestawem elementów:

  • lista kategorii
  • lista produktów/usług
  • strona z informacjami o użytkowniku,
  • koszyk
  • kasa

Te elementy praktycznie zawsze pojawiają się w tych witrynach właśnie po to, aby odwiedzający mógł dokonać zakupu. Stąd też teza, że jeżeli nie potrzebujemy czegoś sprzedać, to najprawdopodobniej nie jest nam potrzebny sklep.

Wyjątkiem są tzw. Katalogi produktów – wyglądają one bardzo podobnie jak sklepy internetowe – czyli prezentują produkt, kategorię itp. – ale nie posiadają elementów sprzedażowych. Czyli klient odwiedzający taką stronę może przeglądać asortyment, ale nie może nic kupić poprzez stronę.

Sklepy internetowe pod względem kosztów kształtują się wyżej niż zwykłe strony internetowe z uwagi na rozbudowane funkcjonalności. Dlatego warto przemyśleć dobrze czy ta forma witryny będzie nam najbardziej odpowiadała.

Ze względu na koszty początkowe, sklepy internetowe możemy podzielić na:

  1. Sklepy oparte o abonament np.: shopify czy Shoper – tanio możemy mieć prosty sklep i od razu zacząć sprzedaż, jednak z doświadczenia klientów wiemy, że aby sklep wyglądał profesjonalnie koszty rosną bardzo szybko.
  2. Sklepy oparte o system typu opensource np.: PrestaShop, Magento, OpenCart – bardzo popularne rozwiązania sklepowe, często też sklepy na tych systemach są oparte o wcześniej kupiony szablon, co jeszcze bardziej tnie koszty początkowe – taką realizację możecie zobaczyć u nas tutaj
  3. Sklepy dedykowane – najdroższa opcja, wybierana zazwyczaj, gdy mamy zindywidualizowane potrzeby i istniejące rozwiązania są dla nas niewystarczające. Przykładem może być sklep, który stworzyliśmy dla Cyfrowo.com.pl

Portal internetowy

Cel:

  • biznesowy
  • informacyjny
  • korporacyjny
  • sprzedażowy
  • reklamowy

Dla kogo:

  • korporacje
  • portale informacyjne
  • organizacje

jaka strona internetowa

Portale internetowe istnieją głównie dla zysku. Bezpośredniego lub pośredniego. Ponieważ ich celem może być głównie pozyskanie i zatrzymanie uwagi użytkownika (realizując zysk poprzez np. reklamy) lub pośrednie przetworzenie użytkownika w klienta.

Czy jest odpowiednia dla mnie?

Portale internetowe różnią się od zwykłych stron internetowych głównie tym, że są one zdecydowanie bardziej rozbudowane i złożone. Mnogość informacji do przekazania wymaga zaawansowanej struktury oraz indywidualnych rozwiązań zarządzania treścią.

Portale mają za zadanie obsłużyć szerokie grupy docelowe, często dość różnorodne. Dodatkowo dochodzi do tego mnogość celów do zrealizowania. Dlatego proces projektowania portalu internetowego jest zadaniem długotrwałym i złożonym.

Koszt budowy takiej strony jest dużo wyższy niż standardowej witryny. Wynika to z potrzeby wdrożenia wielu funkcjonalności oraz zaprojektowania wszystkich ścieżek decyzyjnych w oparciu o profil firmy/instytucji oraz zdefiniowane cele. Dodatkowo portal będzie obsługiwał spore liczby użytkowników i powinien być odporny na przeciążenia. Nie wspominając również o bezpieczeństwie – strona musi zostać zabezpieczona w najlepszy możliwy sposób – standardowe zabezpieczenia, które z powodzeniem sprawdzają się w zwykłych witrynach mogą nie wystarczyć.

Te wszystkie elementy powodują, że koszt portalu może spokojnie wynieść od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych.

Dlatego zakładamy, że jeżeli rozważasz założenie portalu internetowego to albo planujesz portal informacyjny jako inwestycja lub posiadasz/pracujesz w odpowiednio dużej firmie, której taki portal jest właśnie potrzebny.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *