Trendy marketingowe w 2022 roku

Prędkość, z jaką co roku rozwija się marketing online, jest zatrważająca. Osoby nieśledzące na bieżąco panujących na rynku trendów nie są w stanie nadążyć za coraz to nowszymi metodami. Dlatego tutaj wkraczamy my – cali na biało – żeby nieco Wam przybliżyć, co nas czeka w tym roku.

Od dwóch lat widzimy spowolnienia gospodarcze na całym świecie przez panującą pandemię. Szczególnie teraz silna strategia marketingowa jest potrzebna każdej firmie jak nigdy.

Tym bardziej, że wymagany dystans społeczny jeszcze bardziej zepchnął ludzi do wirtualnego świata. A tam – mając silną prezencję on-line – masz szansę dotrzeć do rzeszy potencjalnych klientów.

Jednak zwykłe metody reklam wyświetlanych w przeglądarce lub jeden post na Facebooku raz na miesiąc, w dodatku ze słabym contentem – przyniosą niewiele.

Obecnie trzeba się nieco wysilić, aby przykuć uwagę klientów. I nie jest to łatwy i szybki proces – przygotujcie się na miesiące systematycznej pracy.

Video marketing

Ten rodzaj marketingu jest już z nami od jakiegoś czasu. Filmy na YouTube cieszą się bardzo dużą popularnością. Video content na Facebooku czy Instagramie także jest pozytywnie odbierany przez użytkowników.

Nasza uwaga przeniosła się od treści czytanych na oglądane. Jest to spowodowane między innymi coraz szybszym życiem, potrzebą natychmiastowej gratyfikacji i coraz mniejszą cierpliwością konsumentów.

Użytkownikom coraz trudniej jest skupić uwagę, szczególnie na statycznych elementach, a wideo wykorzystuje instynkt człowieka, który zwraca uwagę na ruch. Dodatkowo kreatywny spot reklamowy może poruszyć wiele emocji – przykładem mogą być znakomite reklamy Allegro, budzące wiele pozytywnych emocji.

Jednak nawet filmy na YouTube stają się dla użytkowników zbyt długie. Odkąd TikTok opanował świat, coraz więcej portali społecznościowych idzie w podobnym kierunku. Reelsy – inaczej krótkie pionowe filmiki – zaczynają dominować również w samym YouTube, Instagramie i niedługo również w Facebooku. To tylko świadczy o ich ogromnej popularności oraz mocy reklamowej.

W 2022 roku na pewno zobaczymy więcej video content marketingu. Warto wskoczyć do tego pociągu, ponieważ nadal jest jeszcze wcześnie.

  • Zainwestuj czas w stworzenie wysokiej jakości wideo treści dla swojej marki – mogą to być poradniki lub pożyteczne informacje.
  • Zacznij aktywnie bywać na platformach wspierających Reelsy i zacznij je nagrywać.
  • Zachęć swoich klientów do tworzenia wideo treści na temat swojej marki (np. prezentacje zakupionych produktów itp.)

Influencer marketing

Jest już z nami obecny jakiś czas i w Polsce również się zadomowił. Co więcej, czuje się tutaj bardzo dobrze. Polskie marki zręcznie wykorzystują obecnie influencerów do reklamowania swoich produktów i usług. I tak również będzie w tym roku.

Ten rynek bardzo mocno się rozwinął w ostatnich latach. Firmy coraz chętniej inwestują w tę formę marketingu. Jednym z głównych powodów jest skuteczność. Ludzie ufają swoim idolom – marki potrafią to wykorzystać. Artysta internetowy jest najczęściej specjalistą w zakresie aplikacji społecznościowych, których używa, a także w kwestii sposobów dotarcia do użytkowników. Ma wyrobioną pozycję na rynku, swoją publikę i potrafi często dotrzeć do milionów ludzi.

Szacuje się, że światowy rynek influencer marketingu może osiągnąć w tym roku kwotę 15 miliardów dolarów. Okazuje się, że ma to w głównej wierze związek z popularnością TikToka, gdzie coraz więcej influencerów się pojawia.

Rok 2022 będzie czasem ustabilizowania i standaryzacji tego rynku. Szczególnie ze względu na zainteresowanie się branżą przez UOKiK. Możemy się spodziewać, że działania influencerów zostaną bardziej uregulowane. To również znak, że będziemy mogli zobaczyć więcej kampanii z udziałem znanych nam osób.

Na żywo – Livestreaming

Tak zwane Live’y (fon. lajwy) zdobyły serca użytkowników mediów społecznościowych. Głównym powodem jest łatwość, z jaką można przeprowadzić transmisję na żywo, używając do tego tylko swojego telefonu.

Będąc w zasadzie w dowolnym miejscu na ziemi (mając dobry dostęp do sieci) i telefon przy sobie, można mieć natychmiastowy kontakt ze swoją publicznością. W zasadzie każda branża znajdzie swoje miejsce w relacjach na żywo. Jest to znakomity sposób na utrzymanie relacji ze swoimi klientami lub fanami. Tworzy się wówczas naturalna emocjonalna więź z użytkownikami.

Pomysłów na tematykę live’ów tak naprawdę nie brakuje. Poczynając od zwykłej codziennej aktualizacji z życia firmy lub osoby, poprzez relacje z eventów, targów, konferencji, na prezentacji produktów czy filmów instruktażowych kończąc. Im bardziej popularna osoba, tym mniej istotna dla widzów jest treść (oglądanie idola jest dla nich wartością samą w sobie), niemniej zawsze musimy dbać o wysokiej jakości treść, aby nie znudzić publiczności.

Podcasty, czyli audio content

Podcasty nie do końca są nowością, jednak w ostatnich latach widać znaczący wzrost zainteresowania wartościowymi treściami audio. Twórcy także nie zawodzą i liczba powstających podcastów stale rośnie.

Podcasty należą do grupy content marketingu. Kiedyś królowały blogi (nadal są popularne), jednak coraz częściej odchodzi się od treści czytanych, szczególnie długich i przerzucamy się na formaty video i audio.

Wynika to z faktu, że żyjemy coraz szybciej i mamy coraz mniej czasu. Dlatego tak wygodne są formaty audio, ponieważ można z nich korzystać w czasie codziennych czynności.

Zasada działania jest bardzo podobna do blogów – warto tworzyć wartościową treść i wykreować wizerunek eksperta w branży. Przedstawiając pomocne treści mamy duże szanse na pozyskanie nowych klientów, którzy łatwiej zaufają firmie udowadniającej niejako swoją wiedzę i doświadczenie poprzez podcast.

Trendy na świecie

W tym wpisie wybraliśmy dla Was głównie te trendy, które będą bardziej odpowiadały polskiemu rynkowi. Trendy na świecie są nieco bardziej odważne, ale też bardziej dopasowane na rynek np. Stanów Zjednoczonych. I żeby taki trend miał w Polsce sens, musiałaby rozwinąć się dana infrastruktura.

Wyszukiwanie głosowe

Niedawno do Polski wszedł Asystent Google. Siri natomiast dalej nie jest obsługiwana po Polsku. Z tego względu ta metoda wyszukiwania potrzebuje większego wsparcia w naszym kraju, aby można było z niej komfortowo korzystać.

Sztuczna inteligencja (AI) oraz uczenie maszynowe

Ta forma jest już bardziej popularna w Polsce, choć dalej raczkuje. Warto jednak mieć ją na oku, ponieważ to jedna z najprężniej rozwijających się form w obecnym świecie online.

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (AR i VR)

Środowisko wirtualnej rzeczywistości staje się coraz lepiej zagospodarowane. Szczególnie z nadchodzącym (zapowiedzianym nie tak dawno) Metaverse – czyli świecie wirtualnym Facebooka. Już teraz firmy technologiczne pracują pełną parą na całym świecie, aby być przygotowanym na nadchodzącą wirtualną rewolucję. Jednak nic nie wskazuje na to, że rok 2022 będzie rokiem wirtualnej rzeczywistości w Polsce.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *