sposoby na sklep internetowy

8 sposobów jak przygotować sklep internetowy na okres świąteczny

Święta – oprócz tego, że to czas radości i spokoju – to również okres zwiększonych zakupów. Sklepy stacjonarne i galerie przeżywają wówczas prawdziwe oblężenie. Po uszach dostaje się również sklepom internetowym – wzmożony ruch może wyrządzić więcej szkód niż zysków, jeżeli nie jesteśmy odpowiednio przygotowani. Nawet najlepsza kampania reklamowa nie pomoże jeżeli na przykład w kluczowym momencie strona po prostu przestanie działać.

1. Responsywność, czyli bądź dobry dla mobilków

Zadbaj o poprawne wyświetlanie się sklepu na mniejszych urządzeniach. Obecnie większość ruchu zakupowego odbywa się z telefonu lub tabletu. Jeżeli strona nie jest przygotowana, aby wyświetlać się idealnie na każdym urządzeniu mobilnym, wtedy możemy stracić sporo potencjalnych klientów. Mniej dotkliwe, ale jednak mogące odstraszać użytkowników, są problemy z responsywnością dotyczące wyglądu strony. Mówiąc inaczej – strona po prostu wygląda brzydko.

Wtedy ci bardziej wrażliwi na estetykę użytkownicy mogą odpuścić zakupy. Jednak najgorszymi błędami są znikające lub niedziałające elementy kluczowe do dokonania transakcji. Co jeżeli na telefonie nie wyświetla się przycisk „Dodaj do koszyka”? Katastrofa murowana.

2. Prędkość ładowania strony i optymalizacja sklepu

Sprawdź, czy Twój sklep nie otwiera się przypadkiem zbyt długo. Wartość graniczna to przynajmniej 6-7 sekund. O szybkości wczytywania strony pisaliśmy na naszym facebookowym fanpage’u. Jest to jeden z głównych powodów współczynnika odrzuceń. Oznacza to, że jeżeli strona ładuje się za długo, użytkownik z poirytowania zamknie ładującą się kartę w przeglądarce i przejdzie do konkurencji.

Błędy na stronie dotyczące czasów ładowania i to, jak je naprawić możecie przeczytać na naszym profilu na Facebooku (niedługo osobny artykuł), a sprawdzić możecie to tutaj https://pagespeed.web.dev/

3. Wprowadź szybkie płatności internetowe

Wiemy, że to obecnie w zasadzie standard w e-commerce, jednak wciąż istnieje wiele sklepów on-line, które jako jedyne źródła płatności posiadają zwykły przelew lub płatność przy odbiorze. O ile są to nadal wystarczające sposoby na uregulowanie zobowiązania za zakupy, w okresie świątecznym może to zaważyć na naszym sukcesie lub porażce.

Kiedy zbliża się nieubłaganie czas świąteczny, każdy dzień jest na wagę złota. Dlatego oczekiwanie na potwierdzenie przelewu jeden dodatkowy dzień może zdecydowanie zniechęcić użytkowników do naszego sklepu.

4. Zadbaj o zwiększone zasoby serwera

Fakt – nie każdy wie, czy jego sklep poradzi sobie pod dużym obciążeniem, szczególnie jeżeli jeszcze nie mieliśmy takiej sytuacji. Ale nigdy nie wiadomo, czy akurat nasza reklama nie będzie tak skuteczna, że ruch na stronie zwiększy się kilkudziesięciokrotnie. Wówczas odbędzie się prawdziwa próba.

Nawet jeżeli sklep jest dobrze stworzony/napisany, to i tak nie mamy pewności, czy nasz pakiet w usługach serwera pozwoli na obsłużenie takiej liczby użytkowników. Warto więc sprawdzić, czy przypadkiem nie mamy możliwości – u dostawcy usług – zwiększyć tymczasowo zasobów serwera dla naszej strony.

5. Sprawdź stany magazynowe produktów

Upewnij się, że wszystkie Twoje produkty i ich ilości odpowiadają tym, które masz na stanie w prawdziwym magazynie. Z pewnością pozwoli Ci to uniknąć bardzo stresujących momentów, gdzie oprócz obsługi bieżących zamówień będziesz musiał jeszcze tłumaczyć się klientom z dokonanych zakupów, których oczywiście nie będziesz mógł zrealizować.

6. Zintegruj narzędzia do remarketingu

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, warto wdrożyć Facebook Pixel czy Google Ads. Są to narzędzia, które zbierają informacje o odwiedzających nasz sklep klientach i pozwalają trafić do nich z odpowiednio dopasowaną reklamą. Sklep będzie odwiedzała rzesza użytkowników, jednak tylko pewien ich procent zostawi u nas pieniądze.

Natomiast warto będzie spróbować do nich dotrzeć nawet już po okresie świątecznym z innymi ofertami. Jest szansa, że jeżeli odwiedzili Twój sklep raz – zrobią to ponownie (jeżeli odpowiednio ich zachęcimy).

7. Świąteczna szata graficzna

Warto na czas przedświąteczny przygotować odpowiednio wygląd strony, aby bardziej nawiązywał do tego okresu i zachęcał do spędzenia czasu, tak jak w sklepach zachęca świąteczna muzyka (no, może nie w listopadzie). Przygotowanie specjalnych banerów okolicznościowych na stronie głównej i podstronach, świąteczne elementy ozdobne na stronie (np. wstążki czy płatki śniegu) z pewnością wpłyną pozytywnie choć trochę na nastroje kupujących, co może w jakiś sposób przełożyć się na nieco większą sprzedaż.

Warto również przygotować specjalne pakiety produktów/usług specjalnie na święta, a także odpowiednie kategorie z najlepszymi okazjami na ten właśnie czas.

8. Kopia zapasowa – twój przyjaciel

Na kopię zapasową nigdy nie jest za późno. W zasadzie powinno się ją robić regularnie i tak często, jak to możliwe. Jednak wszyscy wiemy, że jest to jedna z najbardziej ignorowanych czynności (z tych ważnych). Robiąc kopię zapasową – przed okresem świątecznym, a także po tym jak przygotujesz już cały sklep wraz z produktami na nadchodzący czas – zabezpieczasz się przed całkowicie nieprzewidzianymi (a całkiem możliwymi) scenariuszami, gdy Twoja strona ulega awarii lub włamaniu.

Mając kopię zapasową w bezpiecznym miejscu (pliki ORAZ bazy danych), masz możliwość nawet przy największej awarii przywrócić szybko utracone dane. A jeżeli sytuacja tego wymaga, to z odrobinę większym wysiłkiem jesteś w stanie uruchomić ponownie sklep na innym serwerze.

Poleciłbym tutaj nawet – w okresie świątecznym – robić kopię zapasową nawet kilka razy dziennie – szczególnie jeżeli ruch jest wyjątkowo duży.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *