Tworzenie strony internetowej

Jak wygląda proces?

Jak wygląda proces tworzenia strony internetowej?

Firma, Marketing, WWW 9 sierpnia 2016 Brak komentarzy

Jak się tworzy strony internetowe? To proces trudny i skomplikowany. Brak wiedzy i doświadczenia może spowodować efekt odwrotny od zamierzonego.

Pierwszy kontakt

Nawiązanie kontaktu między klientem a agencją może nastąpić z dwóch powodów. Zainteresowany poszukuje firmy, która wykona dla niego stronę internetową, lub gdy agencja poszukując nowych klientów trafi na osobę potrzebującą tego typu usługi. W obu przypadkach agencja przedstawia swoją ofertę i wstępną wycenę. Często zdarza się jednak, że nie jest możliwe ustalenie ostatecznej ceny przy pierwszym kontakcie, z uwagi na brak szczegółowych informacji dotyczących wyglądu i funkcjonalności strony.

Tego typu usługa jest procesem bardzo złożonym. Składa się na nią wiele etapów, które muszą być prowadzone we współpracy z zamawiającym. Częsty kontakt na linii agencja – klient pozwala na uniknięcie sytuacji, w której po oddaniu całości projektu, zostaje on odrzucony. Dlatego tak ważne jest ustalenie etapów i harmonogramu prac. Bez tego nie da się ustalić jaki będzie koszt całego przedsięwzięcia, a co za tym idzie – przedstawić oferty klientowi. Warto przed wyborem agencji zapoznać się z realizacjami stron internetowych.

Zatem należy się spotkać.

budowa strony internetowej

Spotkanie

Ten etap jest jednym z najważniejszych. Od niego zależy dalszy przebieg całego procesu tworzenia strony internetowej. Dlatego tak bardzo ważne jest, aby na pierwszym spotkaniu ustalić poniższe kwestie:

  • dane na temat branży oraz konkurencji
  • jak gotowa strona ma wyglądać
  • struktura serwisu
  • w jaki sposób strona ma się zachowywać
  • kto będzie jej końcowym odbiorcą
  • do czego strona będzie służyć
  • w jakiej technologii ma zostać stworzona
  • jakie funkcje i ułatwienia dla użytkownika powinna posiadać

Wiele tych kwestii może być problematyczna dla zamawiającego, ponieważ może nie posiadać wiedzy oraz doświadczenia w tym temacie. Dlatego tak ważne jest, aby wykonawca przeprowadził klienta przez ten etap, doradzając oraz wyjaśniając kwestie, których klient nie rozumie.

Bardzo pomocne są kwestionariusze (tzw. Brief) z zestawem pytań, pomagającymi ustalić wstępne potrzeby. Taki formularz może zostać wysłany jeszcze przed pierwszym spotkaniem, co znacznie usprawnia jego przebieg.

Brak ustalenia powyższych kwestii może skutkować wieloma problemami w procesie tworzenia strony internetowej, zarówno dla zamawiającego jak i wykonawcy. Wizja klienta może znacząco odbiegać od tego, co chce zaproponować druga strona. Efektem tego może być brak akceptacji gotowego projektu i potrzeba wykonania go od nowa. Obie strony tracą wtedy cenny czas.

Dodatkowo, jeżeli nie zostanie określona odpowiednia grupa docelowa oraz przeznaczenie serwisu, wówczas nawet najpiękniejsza strona nie osiągnie zamierzonego efektu – będą to pieniądze wyrzucone w błoto.

budowa strony internetowej

Zdarza się, że klient proponuje rozwiązania, które mu się podobają. Jednak po dalszej analizie okazuje się, że nie będą dobrym wyborem, biorąc pod uwagę końcowego odbiorcę serwisu. Wówczas obowiązkiem agencji jest przedstawić wszystkie za i przeciw wdrożenia danego rozwiązania oraz wskazanie ryzyka z tym związanego.

Należy pamiętać, że to wykonawca jest specjalistą i posiada odpowiednią wiedzę w tym zakresie, jednak to do klienta zawsze należy ostatnie słowo. Upraszczając można to porównać do chęci zakupu samochodu. Klient przychodząc do salonu chce kupić sportowy, dwumiejscowy kabriolet. Oczywiście możemy mu go sprzedać.

Jednak badając jego potrzeby okazuje się, że potrzebuje samochodu rodzinnego, na co dzień oraz na wakacje, dla pięciu osób oraz psa. Wówczas kupno kabrioletu mija się z celem. Z pewnością ucieszy właściciela, ale jego rodzinę prawdopodobnie już mniej.

Jest to bardzo uproszczona analogia, jednak pokazuje jak ważne jest zbadanie potrzeb oraz przeznaczenia kupowanego przedmiotu lub usługi.

Trzeba jednak podkreślić, że agencja nie posiada dostatecznej wiedzy o branży klienta, dlatego tak ważna jest współpraca z klientem.

Projektowanie grafiki

Po uzgodnieniu wszystkich szczegółów, czas na grafikę. Na tym etapie agencja projektuje układ oraz rozmieszczenie elementów na stronie, następnie tworzy grafikę. Musi się to odbywać w oparciu o obowiązujące trendy w web designie, standardy tworzenia stron oraz zasady użyteczności (tzw. Usability). Naturalnie nieszablonowe myślenie jest jak najbardziej wskazane. Natomiast wzorowanie się na realizacjach sprzed 10 lat może spowodować wizualną katastrofę.

Opierając się o panujące trendy, strona będzie wyglądała świeżo oraz będzie przyjazna dla użytkownika. Grafika powinna zostać zaprojektowana, uwzględniając grupę docelową. Przykładowo dla gabinetu psychologicznego lub gabinetu SPA, będziemy chcieli użyć stonowanych kolorów i uspokajających zdjęć. Krzykliwa kolorystyka oraz agresywna grafika mogłaby spowodować efekt odwrotny od zamierzonego. Natomiast strona internetowa dla zespołu metalowego przypuszczalnie nie powinna być stworzona w barwach pastelowych.

Najczęściej wykonywany jest jeden projekt graficzny strony, jeżeli kontrahenci nie umówią się inaczej. Często do gotowej grafiki potrzebne są drobne poprawki, aby klient był całkowicie usatysfakcjonowany z efektu, ponieważ propozycje przedstawione przez agencję mogą nie uwzględniać szczegółów, które są ważne dla danej branży.

Po akceptacji projektu graficznego agencja przystępuje do cięcia grafiki oraz jej zaprogramowania.

Programowanie

Ten proces jest najmniej widoczny dla Klienta, jest jednak bardzo czasochłonny. Projekt graficzny musi zostać najpierw pocięty na mniejsze elementy składowe, które zostaną wprowadzone do kodu strony.

Następnie programiści pracują nad tym aby wszystkie elementy ułożyć idealnie na stronie, dodając przy tym różne efekty przejść i animacji. Ważne jest również dostosowanie strony do wyświetlania na wszystkich urządzeniach mobilnych, co ułatwia przeglądanie oraz sprawia, że strona jest przyjazna wyszukiwarkom internetowym.

Na koniec należy się upewnić, że strona wyświetla się poprawnie we wszystkich popularnych przeglądarkach internetowych. I to jest jeden z trudniejszych procesów, ponieważ standardy wyświetlania są nieco inne w każdej przeglądarce.

proces budowy strony internetowej

Testy

Mając już gotową stronę, pozostają jeszcze testy. W przypadku prostych stron jest to krótkotrwały proces. Należy sprawdzić, czy każda akcja na stronie wywołuje pożądaną reakcję oraz czy wyświetla się poprawnie we wszystkich popularnych systemach komputerowych oraz przeglądarkach internetowych.

W przypadku bardziej zaawansowanych stron lub aplikacji ten proces się wydłuża. Należy przetestować każdy element systemu, aby uniknąć sytuacji, w której to użytkownik zwraca uwagę na błąd.

Pół biedy gdy jest to literówka. Ale wyobraźmy sobie, że proces płatności w sklepie internetowym zawiera błąd, przez który pieniądze zostają przelane dwukrotnie. Jest to wymierna strata dla klienta – finansowa oraz wizerunkowa.

Wdrożenie

Gdy wszystko zostało sprawdzone, stronę można umieścić na docelowym serwerze oraz pod odpowiednią domeną. Również na tym etapie czas uzależniony jest od wielkości projektu.

Zakończenie

Tworzenie strony internetowej to proces skomplikowany. Ważna jest w tym przypadku wiedza oraz doświadczenie wykonawcy. Im więcej specjalistów pracuje przy budowie serwisu, tym wyższe koszty. Jednak powierzając to profesjonalistom, możemy być pewni, że efekty będą wymierne. Dobrze zaprojektowana witryna internetowa potrafi przerobić użytkowników w nowych klientów. Źle zaprojektowana i mało atrakcyjna natomiast może mieć niezliczone ilości użytkowników, którzy mogą nigdy nic nie kupić.


0 Komentarzy

Śmiało! Przyłącz się do dyskusji!

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych zniaczników HTML : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jak założyć stron… 23 maja 2016 strona firmowa na facebooku strony internetowe tarnów Czym właściwie jest… 12 lutego 2017