Czym właściwie jest pozycjonowanie?

„Skoro firma jest pierwsza w Google, to znaczy że musi być najlepsza” – coraz rzadziej można spotkać się z taką opinią, ponieważ termin „pozycjonowanie” jest coraz bardziej rozpoznawalny w Polsce.

  • Pozycjonowanie to poprawianie widoczności (pozycji) w wynikach wyszukiwania
  • Pozycjonowanie dzieli się na on-page oraz off-page
  • Wyniki wyszukiwania dzielą się na organiczne (naturalne) i płatne (reklamy)
  • Roboty Google analizują stronę, zbierając o niej jak najwięcej informacji
  • Dzięki pozycjonowaniu można pozyskać więcej klientów
  • Złe pozycjonowanie może zaszkodzić stronie internetowej
  • Black oraz White Seo to pozycjonowanie “niezgodne” I “zgodne” z zasadami

Pozycjonowanie to najprościej mówiąc szereg działań, mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania zwiększa szanse na odwiedzenie witryny. Im więcej odwiedzin, tym większe szanse na pozyskanie klienta lub realizację innego założonego celu.

Wbrew pozorom SEO oraz pozycjonowanie to nie to samo, choć w uproszczeniu używa się tych terminów zamiennie. SEO (search engine optimization) – to optymalizacja strony pod kątem (silnika) wyszukiwarki, czyli wszystko co możemy zrobić na naszej stronie internetowej, aby poprawić jej wyświetlanie w wynikach wyszukiwania. Natomiast na pozycjonowanie składa się większe spektrum działań, wykraczających poza samą witrynę.

Na pozycjonowanie składają się czynności tzw. on-page czyli optymalizacja strony oraz off-page –  m.in. linkowanie. Skuteczność wymaga stosowania obu metod. Nawet najlepiej zoptymalizowana strona bez linków, lub najlepiej podlinkowana, ale ze złą optymalizacją nie będzie w stanie wygrać z witryną, wykorzystującą oba sposoby pozycjonowania.

Działania on-page  dzielą się na te widoczne przez użytkowników, jak edycja treści, zdjęć, tytułów oraz te niewidoczne czyli zmiany w kodzie strony.

Mówiąc o off-page najczęściej mamy na myśli działania wykonywane poza stroną jak na przykład linkowanie lub udzielanie się w mediach społecznościowych.

JAK TO JEST Z TYMI WYNIKAMI WYSZUKIWANIA?

Należy tutaj rozróżnić wyniki wyszukiwania na dwie kategorie: organiczne (naturalne) oraz płatne (reklamy). Naturalne to właśnie te, które podlegają pozycjonowaniu. Po wpisaniu słowa kluczowego, pojawia się lista, na której znajdują się najbardziej dopasowane rezultaty wyszukiwania oraz dodatkowo kilka pozycji reklamowanych przez Google (AdWords). Google przygotowując listę wyników wyszukiwania musi najpierw zgromadzić odpowiednią ilość informacji o danej stronie. Do tego celu wysyła swoje roboty, które analizują dokładnie kod strony oraz zawartą w niej treść. Im lepsza jakościowo treść i bardziej zoptymalizowana struktura strony tym wyższa pozycja.

Dodatkowo Google analizuje inne strony, pod kątem linków. Więcej dobrej jakości linków prowadzących do danej witryny, pozwoli na lepsze pozycjonowanie. Przykładami takich odnośników mogą być posty na facebooku, lub linki na blogu, prowadzące do interesującej strony i powiązanej tematycznie.

Lista wyników Google stale się zmienia. Firmy walczą o pierwsze pozycje, dlatego pierwsze miejsce nigdy nie będzie gwarantowane. Google ciągle udoskonala swoje algorytmy, aby zapewnić jak najwyższą jakość swoich usług. To wymusza na firmach oferujących usługę pozycjonowania obserwowanie zmian oraz natychmiastowe dostosowywanie do nich swoich działań.

JAKIE KORZYŚCI WYNIKAJĄ Z POZYCJONOWANIA?

Największą korzyścią z prowadzenia działań SEO jest większy ruch w witrynie. Strona internetowa, której nikt nie odwiedza jest w zasadzie bezużyteczna. Zwiększenie liczby odwiedzających automatycznie przekłada się na zwiększenie szans pozyskania nowego klienta. Dodatkowo, wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania zwiększa zaufanie do firmy. Użytkownicy traktują taką witrynę jako godną uwagi oraz są bardziej skłonni do nawiązania współpracy.

NIEBEZPIECZEŃSTWA ZWIĄZANE Z POZYCJONOWANIEM

Pozycjonowanie może również nieść za sobą szereg niebezpieczeństw. Idea pozycjonowania nie jest w stu procentach zgodna z polityką Google. O ile optymalizacja jest jak najbardziej wskazana, to już inne czynności takie jak linkowanie, mogą przysporzyć witrynie nie lada kłopotu. Aby pozycjonowanie było skuteczne i w miarę bezpieczne, musi ono wyglądać jak najbardziej naturalnie. W przeciwnym razie Google może nałożyć na podejrzaną stroną tzw. filtr (ban), co spowoduje usunięcie takiej strony całkowicie z wyników wyszukiwania.

Kolejnym niebezpieczeństwem związanym z pozycjonowaniem jest pojawienie się zbyt dużego ruchu na stronie. Może się bowiem okazać, że wzrost liczby odwiedzających stronę w danej chwili spowoduje zablokowanie strony. Związane jest to z niewystarczającymi zasobami na serwerze, które zostały przydzielone do danego adresu. Rozwiązaniem jest oczywiście przeniesienie strony na wydajniejszy serwer, jednak zawsze warto przewidzieć jaki ruch może się pojawić na stronie, w związku z działaniami SEO jakie są prowadzone.

BIAŁY ORAZ CZARNY KAPELUSZ. CZYM JEST BLACK HAT ORAZ WHITE HAT?

Mówiąc o niebezpieczeństwach związanych z pozycjonowaniem należy wspomnieć o dwóch terminach: Black Hat oraz White Hat. Przyjmując założenie, że Google posiada zbiór reguł dotyczących jak pozycjonować, to White Hat było by działaniem zgodnym z tymi regułami, natomiast Black Hat niezgodnym.

Należy jednak nadmienić, że pozycjonowanie samo w sobie nie jest do końca akceptowalne przez Google, to stosując metody White Hat jesteśmy mniej narażeni na nałożenie filtra.

Na White Hat składają się czynności takie jak optymalizacja witryny, content marketing, media społecznościowe czy też naturalne linki rozpowszechniane przez prawdziwych użytkowników.

Natomiast Black Hat to metody wręcz agresywne: spam, automaty, fałszywe konta Facebook, wyłudzanie polubień, systemy wymiany linków i inne całkowicie zabronione przez Google.

Różnicą miedzy tymi dwoma podejściami jest szybkość w uzyskaniu efektów, koszt oraz jakość. Działanie niezgodnie z zasadami (Black Hat) może dać bardzo szybkie efekty niższym kosztem. Już po krótkim czasie strona pozycjonowana może znaleźć się na pierwszych miejscach w wynikach. Problem pojawia się jednak w momencie gdy działania Black Hat zostaną przerwane. Strona momentalnie traci pozycje.

White Hat z drugiej strony wymaga dużo większej ilości poświęconego czasu oraz jest relatywnie droższe. Jednak jakość otrzymywana w zamian jest nieoceniona. Dobrze wypozycjonowana strona, nawet po zaprzestaniu działań, może być widoczna w wysokich pozycjach przez dłuższy czas. Co więcej zostaje po niej jakościowy ślad, bardzo wartościowy dla samych użytkowników.

CZY WARTO POZYCJONOWAĆ?

Posiadając stronę internetową warto zadbać o stały napływ nowych użytkowników. Dlatego zawsze warto zadbać o lepszą widoczność witryny nie tylko w samej wyszukiwarce, lecz także w mediach społecznościowych, portalach lub blogach. Należy pamiętać, żeby równocześnie z pozycjonowaniem zapewnić użytkownikom dobrej jakości treść, tak aby chcieli ponownie do nas wrócić.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *